Bygning veje til succes

Forstå din virksomheds historie
Tænk, hvis du vil, en person, der har haft en positiv indvirkning på dit liv; måske en forælder, bedsteforældre, lærer, minister. Tænk om oplevelser du deler med personen, på hvilke måder de påvirket dit liv, og formet dine kerneværdier.
Forestil dig nu, hvis du mistet kontakten med denne person. Ønsker du bare glemme alt om personen og alt de bragt til dit liv? Naturligvis ikke. Denne person vil altid være i din hukommelse, for ikke at nævne dit hjerte. De vil altid påvirke de beslutninger, du træffer i livet, uanset om det er forretningsmæssige, personlige eller etisk. Som du tænker på kritiske beslutninger, der kan ændre løbet af dit liv, vil du finde dig selv reflektere over hvordan denne person reagerede når konfronteret med vanskelige situationer. Hvad ville du gøre, hvis du ikke længere havde mindet om fælles oplevelser med denne person? Hvad tidligere erfaringer ville du trække på?
Selskaber, som mennesker, bør aldrig bryde deres historiske rødder. Vores historie giver os en fornemmelse af hvem vi er, hvor vi har været, og hvor vi skal hen. Efterhånden som du bliver klar over dit corporate arv, vil det tillade dig at videregive visdom fra den ene generation til den anden; Hvad tidligere ledelse gjorde lige eller forkert, i hvilke områder de lykkedes, og hvordan de kastet tilbage fra dårlige valg.
Det siges ofte, at vi lærer af vores erfaringer. Hvorfor ikke anvende denne til corporate liv? Måske har dit firma behandlet nogle alvorlige problemer i fortiden, som nedskæringer, en fusion, der gik galt, eller et produkt, der mislykkedes. Der kan også være positive store begivenheder, der fandt sted i virksomhedens historie, der viste sig for at være vellykket. Hvis virksomheder lære tegn undervejs, kan de vende deres organisatoriske erfaringer til handling.
I dagens virksomhedskultur træffer virksomheder beslutninger med ringe hensyntagen til deres historie. Måske skal vi komme tilbage til basics, med fokus på hvad arbejdet i fortiden, og gælder der for virksomhedernes planlægning. Firmaets historie bør forsket og brugt som et fundament at bygge videre på. Det bør fremme diskussionen blandt ledere og arbejdsgivere, ikke at nævne en følelse af enhed i arbejder sammen mod en større vision for virksomheden.
Vigtige spørgsmål du bør spørge dig selv: hvor er fremtiden for din virksomhed på vej? Hvordan føler du når du brydning med vigtige beslutninger? Hvor kommer dine virksomheder værdier fra? Hvad er de værdier, du holder mest på sinde, og på hvilke måder de guidede du?
Max De Pree, pensioneret formanden Herman Miller, taler om behovet for ledere at være klar over de er forpligtelser og behovet for at efterlade en arv, ikke kun for deres samfund, men for deres kolleger, kunder og fremtidige lederskab samt. Han skriver, “fremtiden er aktiveret drejebænk i fortiden.”
Som vi bliver bevidste om vores corporate arv, vil vi være bedre i stand til at videregive akkumuleret visdom fra den ene generation til næste. Det er en vellykket værktøj i overførsel af viden om hvad der virker og hvad der ikke gør. Virksomheder, der er begyndt at sætte dette begreb ind i praksis ser resultater. De er bedre i stand til at udvikle nye strategier, styre omkostningerne og forbedre arbejdsforholdene. De bruger deres historie til at definere, hvem de er i dag, og at komme tilbage til deres kerneværdier, som formede organisationen i første omgang, og undersøge, hvordan disse værdier gælder i dag. Lad ikke din organisation mister sin corporate hukommelse; fordelene er mange. Det kan tjene som en vigtig kilde til oplysninger for udviklingen af fremtidens lederskab.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.